Berlin! Reisebericht!

Zaterdagavond ben ik terug gekomen uit Berlijn. Het was geweldig! We hebben in 3 dagen tijd bijna alle delen van de stad gezien (moordend tempo voor 4 dames). Van de prachtige Tiergarten tot het overdadige winkelcentrum KaDeWe en van de East Side Gallery (Berlijnse Muur) tot de Neue Synagoge. Die diversiteit is kenmerkend voor de stad. Oud en nieuw, geschiedenis en toekomst, het staat en bestaat pal naast elkaar.

We reisden met de trein en ik kan het zeker aanbevelen. De reis naar Berlijn duurt ongeveer 7 uur. Je gaat zitten, leest een boekje leest, kletst wat (of aan één stuk door…) en haalt eens een bakje koffie. Nog een voordeel, je bagage stal je in dezelfde coupé. Ik ben trouwens een ‘mietje’ wat vliegen betreft, dus voor mij is dit de ideale manier om te reizen (lees; om nog eens ergens te komen).

De heenreis verliep snel en volgens het boekje. Helaas hadden we een helse terugreis. Door een defecte trein moesten we overstappen bij Hannover en kwamen we daar terecht in een stationshal vol met bezopen voetbalhooligans (drinkend, pissend en agressief…YES, de perfecte combi). We kwamen uit op 4,5 uur vertraging en een tekort aan ‘normaal’ voedsel in onze tassen. Wat hadden we nog wel? Droge crackers, zoute stickies, chocolade en Perlenbachers (bier). Gelukkig weten we nu ook hoe het station van Stadthagen er bij ligt, waar we ‘gezellig’ 2 x een uur mochten wachten.

Goed! Mocht je van plan zijn om Berlijn (weer) eens te bezoeken, dan volgen hier 3 tips.

The Circus Apartments
Nooit eerder verbleef ik in zo’n groot en MOOI appartement (bekijk hier de foto’s)! Supermooi design, met aandacht voor details. Zelfs de kunst aan de muur was voorzien van verlichting (denk dan niet aan kitscherige waterval schilderijtjes). Verder sliepen de bedden heerlijk, waren er twee enorme badkamers en een open keuken waar je makkelijk een vijfgangendiner in elkaar zou kunnen draaien (wij kookten er alleen een ei). Daarnaast ligt het appartementencomplex (op de grens van de wijken Mitte en Prenzlauer Berg) in een mooie groen wijk, met veel fijne koffietentjes en toffe restaurantjes. Je struikelt er wel een beetje over de hipster-baarden (woorden van An). Maar, waar vinden we die tegenwoordig niet?

De receptie van het appartementencomplex bevindt zich in een bar/koffietentje, waar je ook kunt ontbijten en lunchen. Ze maken er heerlijke Berlijnse Five Elephant koffie. Mocht je overigens de appartementen te prijzig vinden, check dan het Circus hotel of het Circus hostel, beiden gevestigd in dezelfde buurt. Kijk voor meer info op de website.

Huur fietsen!
De eerste dag hebben we de stad per voet bekeken. Met als resultaat aan het einde van de dag 17.000 stappen op de stappenteller…en zere poten. BAM! De tweede dag besloten we fietsen te huren. YO! Het is een geweldige manier om de stad te zien. Voor we aan dit avontuur begonnen, vonden we het best spannend. Je bent toch in een stad met veel verkeer, je rijdt op een ‘nieuwe’ fiets, maar al snel hadden we de smaak te pakken. Flinke vent, die ons bij kon houden! Het fijne aan fietsen is, dat je veel kilometers kunt maken op één dag en op plekken komt die je normaal gesproken niet ziet. Ons avondritje door de Tiergarten was onbetaalbaar!

Fietsen huur je in Berlijn op iedere hoek van de straat voor € 12,50 per dag. DOEN!

Park Tempelhof
Wat je echt niet mag missen is een bezoek aan Park Tempelhof. Deze voormalige luchthaven is sinds 2010 geopend als stadspark. Het vliegveld werd vooral bekend tijdens de blokkade van Berlijn (1948-1949). De Sovjet-Unie sloot alle toegangswegen naar Berlijn af in de hoop de geallieerden tot een aftocht uit West-Berlijn te dwingen. Met een luchtbrug naar Tempelhof zorgden de geallieerden voor de bevoorrading van Berlijn. De inwoners van Berlijn noemde de vliegtuigen vol voedsel liefkozend ‘Rosinenbomber’.

Tijdens onze fietstocht kwamen we langs het vliegveld en waren allen verbaasd over de enorme oppervlakte van dit park (later las ik, dat Tempelhof bijvoorbeeld groter is dan het Central Parc in New york). Het terrein is onderverdeeld in grote grasvelden en oude landingsbanen, waar je op kunt fietsen, hardlopen, skaten, etc. En je kunt er een biertje drinken of bratwürst eten bij één van de leuke horeca tentjes. Dit is echt een unieke plek! Must-see!